haastava joulunaika

Haastava Joulunaika – Näin vältät Sudenkuopat

Jos tavoitteenasi on elämänmuutos parempaan, saattaa se joutua koetukselle loppuvuodesta. Haastava joulunaika ja oikeastaan koko loppuvuosi ei tee painonpudotuksesta ja liikunnallisesta elämästä yhtään helpompaa. Juhlia, glögiä, joulukeksejä ja suklaata – kiusauksia on kaikkialla, minkä vuoksi terveellinen syöminen voi tuntua vaikeammalta kuin yleensä. Lue vinkkini, kuinka välttää loppuvuoden sudenkuopat ja silti nauttia joulun fiiliksestä hyvillä mielin!

joulu blogi (2)

Pysy rutiineissasi riippumatta kuinka kiireinen olet

Ne rutiinit hei! Monilla meistä kalenteri on täynnä mitä erilaisempia kutsuja ja tapahtumia joulukuussa. Liikunta on helppo jättää väliin, kun aikataulu on kiireinen ja stressaava. Myös joulukuu on Suomessa synkkä. Pimeyshän ei sitten auta olotilaa yhtään sen enempää pysymään aktiivisena ja energisenä.

Voin kuitenkin kertoa, että hyvinvointi ei parane liikunnan väliin jättämisellä. Samoin kuin väsymys ei katoa kun nukkuu koko sunnuntain. Tarvitsemme liikuntarutiineja, joista hyvinvointimme on pitkälti kiinni. ( Kuten myös tarpeellinen uni ja ravinto ) Joten älä skipaa liikuntaa vaan; priorisoi se! Olimmepa kuinka kiireisiä tahansa, on yleensä mahdollista suunnitella ja varata hetki lyhyeen treeniin tai vaikkapa hyötyliikuntaan. Omasta hyvinvoinnista ei kannata tinkiä. Ei edes joulukuussa.

haastava joulunaika - juokseva nainen

Valmistautuminen juhliin

Salainen aseeni ennen juhliin menoa on juoda terveellinen, ravinteikas proteiinipirtelö. Kyllä luit oikein. En mene koskaan nälkäisenä juhliin. ( Poikkeus tosin on, jos kyseessä on dinner partyt ja tiedän varmasti että tarjolla on oikeaa ruokaa, josta tykkään ja jota on tarpeeksi. ) Nälkäisenä tulee ahmittua epäterveellisiä vaihtoehtoja, naposteltua sitä sun tätä ja juotua monesti ihan liikaa. Napostelun eliminointi onkin monesti se parhain vinkki, eikä vain juhlissa.

Myös sokeripitoisten alkoholijuomien välttäminen on fiksu valinta. Makeat alkoholijuomat saavat sinut tuntemaan olosi paitsi väsyneeksi, myös sisältävät vain tyhjiä kaloreita.

Muista juoda tarpeeksi puhdasta vettä, mikä on paras tapa estää nestehukka.

Haastava joulunaika - Älä stressaa

Tiedän, helppo sanoa, älä stressaa. Mutta todellisuudessa stressistä ei ole mitään hyötyä. Stressi aiheuttaa vain haitallisia reaktioita kehossamme.

Mutta entä jos stressi näyttää ottavan vallan etkä pysty hallitsemaan sitä? Ota lyhyt hetki itsellesi. Hengitä syvään. Jos hengität oikein, syvään ja rauhassa, kehosi ymmärtää, ettet ole vaarassa ja rauhoittuu. Tee hengitysharjoituksia ja meditoi. Jos meditaatio tuntuu vieraalta, aloita sulkemalla silmäsi ja keskittymällä hengitykseen. Jo muutama minuutti auttaa sinua rauhoittumaan.

Muista laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Kyse ei ole vain siitä, kuinka väistellä loppu vuoden sudenkuoppia vaan itsestä huolehtimisen tulisi olla aina korkein prioriteetti, eikö vain? Jos emme tee sitä itse, kuka tekee sen puolestamme? Tee niitä asioita jotka ovat sinulle tärkeitä ja tekevät sinut onnelliseksi.

Ihanaa joulunaikaa sinulle!

X Teija

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *