aloittelijan kuntoilu opas

Aloittelijan Harjoitusopas – Näillä Vinkeillä Pääset Alkuun

Mitä pitää ja kannattaa ottaa huomioon kun aloittaa kuntoilun? Ja kuinka ylläpitää motivaatiota muutaman viikon kuluttua aloittamisesta? Lue parhaat vinkkini, niin lupaan, että treenaamisesta tulee tapa ennen kuin huomaatkaan. Aloittelijan harjoitusopas - Näillä vinkeillä pääset alkuun!

Askel 1. Aseta realistinen tavoite

Yksi tärkeimmistä asioista kuntoilun aloittaessa on, tavoitteen asettaminen. Aseta itsellesi ensin pieni tavoite. Vaikka tavoitteesi olisikin isompi painonpudotushaaste tai kaikkien aikojen parhaan kunnon saavuttaminen, on hyvä miettiä esimerkiksi vaikka 12 viikon virstanpylväs tavoitetta. Tavoitteena voi olla esimerkiksi aluksi kolme kertaa viikossa säännöllinen liikunta, 5 kilon painonpudotus tai 3 kilometrin juoksutavoite. Riippuen tietenkin tavoitteistasi.

Tavoitteiden saavuttaminen motivoi meitä jatkamaan säännöllistä harjoittelua. Sinun ei siis pidä asettaa tavoitteitasi liian korkeille aluksi. Pidä tavoitteesi realistisina. Ja muista, että tapa muuttuu rutiiniksi vasta muutaman kuukauden kuluessa. Älä siis luovuta, jos mielesi tekee lopettaa harjoittelu kuukauden kuluttua. Muista, että kestää tietyn aikaa ennen kuin harjoittelusta tulee rutiinia.

aloitteiljan harjoitteluopas

Askel 2. - Tee järkevä suunnitelma

Kun olet asettanut tavoitteesi, tarvitset suunnitelman. Totuus on, että järkevällä suunnitelmalla optimoit tulokset. Harjoittelu on usein helppo jättää väliin ilman suunnitelmaa. Ilman sopivaa harjoitusohjelmaa voi myös olla, että harjoitusten intensiteetti kärsii, elimistön palautuminen hidastuu ja urheiluvammojen riski kasvaa.

Sykemittari/kello on hyvä apu esimerkiksi päivittäisten toimintojen ja harjoitusten seurantaan ja erityisesti kardio harjoituksiin. Seuraamalla sykettäsi harjoittelet järkevästi. Lisäksi harjoittelu oikealla sykealueella tekee treenaamisesta vieläkin miellyttävämpää.

Nykyään erinomaisia kuntoseuranta laitteita on saatavilla hyvinkin edullisesti. Ja suosittelen niitä jokaiselle aloittelijalle. Jo pelkkä sykevyön hankinta tarjoaa hyvää tietoa kuntostasi ja edistymisestäsi.

Aloittelijan harjoitusopas

Askel 3. - Löydä ilo

Muista, että liikunnan tulee tuottaa iloa jollakin tavalla. Harjoittelu voi toki aluksi tuntua vaikealta, mutta jos vielä kuukauden alunkin jälkeen tuntuu siltä, että vihaat treenaamista sydämesi pohjasta, kannattaa miettiä ja kokeilla muita urheilulajeja, jotka saattavat tuntua houkuttelevammilta. Kokeile rohkeasti erilaisia urheilulajeja. Tutustumalla erilaisiin liikuntalajeihin löydät itsellesi sopivat treenit ja treenistä tulee hauskempaa.

Silloin tällöin treenit ystävän, ryhmän tai kumppanin kanssa tuovat uutta motivaatiota ja inspiraatiota. Tärkeää on, että löydät oman tapasi liikkua, halusitpa sitten harjoitella yksin tai olet ryhmäliikuntaa rakastava tyyppi. Muutos on joka tapauksessa virkistävää. Muista myös monipuolisuus ja liikunnan ilo. Kun harjoittelu tuo iloa, siitä tulee todennäköisemmin myös tapa.

Ammattilaisen suunnittelema harjoitusohjelma auttaa sinua pääsemään alkuun ja saavuttamaan tavoitteesi. Jos sinusta tuntuu että tarvitset apua alkuun pääsemisessä ota rohkeasti yhteyttä!

Tsemppiä ja kuntoilun iloa,
X Teija

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *