Onko Aika Päivittää Treenirutiinit? Näin Löydät Ilon Takaisin

Tuntuuko sinusta viime aikoina, että treenaat vain siksi, että sinusta tuntuu että on pakko?  😬 Samat treenirutiinit uudestaan ja uudestaan? Viikosta toiseen. Treenit eivät tunnu yhtään kivalta; teet ne vain, koska tiedät, että liikunta on hyväksi sinulle. Oletko ehkä huomannut, että olet menettänyt liikkumisen ilon ja motivaation?

Saman rutiinin toistaminen voi olla erittäin kätevää, ja joskus hyödyllistäkin, mutta treenejä ajatellessa, kehomme tarvitsee tietyn ajan kuluessa vaihtelua ja harjoittelun pitäisi olla nousujohteista ja pitää mielenkiintoa yllämme. Joten nyt on aika ravistella rutiinejasi ja tehdä pieniä muutoksia! Muutos harjoitus rutiineihin tekee liikunnasta ja arjesta mielenkiintoisempaa ja hauskempaa. Ja kehityskin saattaa harpata askeleen eteenpäin!

treeni rutiinit

Treenirutiinit suurennuslasin alle

Monet ihmiset tekevät saman harjoitussuunnitelman viikoittain, kuukausittain ja jopa vuodesta toiseen. Tiedän ihmisiä, jotka juoksevat aina saman lenkin, ja jopa samaa tahtia. Ja toistavat saman harjoitusohjelman kerta toisensa jälkeen.

Ja toki, saman rutiinin toistaminen on parempi, kuin olla harjoittelematta ollenkaan. Mutta rutiinien muuttaminen, edes pieni sellainen, saa aikaan parempia tuloksia, puhumattakaan siitä, kuinka virkistävää se on myös mielelle!

Jos huomaat, että olet jumissa samoissa treeneissä ja rutiineissa, ehkä pieni tarkastelu ei satuta sinua! Kehomme ja mielemme tarvitsevat usein vaihtelua ja virkistystä.

Ja muista mikä tärkeintä: laatu, eikä se määrä, erityinen huomautus kaikille kunto hulluille. Kuuntele kehoasi, älä uuvuta sitä liikaa.

Käskin kerran yhden asiakkaani kuuntelemaan kehoaan; hän sanoi - "entä jos kehoni haluaa maata sohvalla 365 päivää vuodessa?" Tarkoitan siis että kun tunnet olosi väsyneeksi ( kehosi, ei mielesi ) , pidä lepopäivä tai käy rauhallisella kävelyllä ja keskitytä kehonhuoltoon. Jooga ja venyttely ovat mainiota vaihtoehtoja.

treeni rutiinit

Astu mukavuusalueesi ulkopuolelle

Viime aikoina olen taas yrittänyt harrastaa erilaisia urheilulajeja, koska faktahan on että mukavuusalueelle on niin helppoa juuttua. Itsensä haastaminen tulee kun automaattisesta, kun kaikki ei ole tuttua ja joka kerralla oppii/kokeilee vähän erilaista ja uutta. Olen ollut viime aikoina uupuneempi enemmän kuin koskaan, mutta minulla on pitkästä aikaa ollut todella hauskaa!

Uusien asioiden kokeileminen ja rutiinien muutos ei tarkoita, että sinun täytyy aloittaa karate tai benji hyppääminen. Tee pieniä muutoksia arkeen. Jos sinusta tuntuu että voimatreenit eivät salilla innosta ja motivaatiosi on hieman hukassa, ei hätää kevät on pian täällä! Kokeile mennä puistoon kuntosalin sijaan, taikka leikkikentälle tai tee vaikka kuntopiiri pihalla kahvakuulalla salitreenin sijaan.

Kun seuraavan kerran lähdet lenkille, jätä hieno sykemittarisi eteiseen, katso sen sijaan ympärillesi, juokse niin hitaasti tai nopeasti kuin haluat ja mene vain virran mukana. Lähde pyöräilemään tai patikoimaan ja seikkaile. Nauti luonnosta. Kokeile jotain uutta!

Keho ja mieli tarvitsevat vaihtelua, ja vaihtelulla saat parempia tuloksia. On tietenkin tärkeää, että sinulla on hyvä ja systemaattinen suunnitelma treeni tavoitteidesi saavuttamiseksi, mutta jos huomaat, että harjoittelusta on tullut tylsää tai pakkomielteistä ja olet menettänyt kipinän, höllennä sitä hieman!

Älä myöskään unohda, että lepo ja terveellinen, riittävä proteiinipitoinen ravitsemus ovat yhtä tärkeitä kuin itse harjoittelu!

Hymyile ja nauti treeneistäsi 😎

X Teija Promberger

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *