teija promberger

Säännöllisen Liikunnan Positiiviset Vaikutukset Terveyteen

Jos säännöllisen liikunnan harrastaminen tuntuu vaikealta, ehkä voit perustella sen itsellesi helpommin jos mietit sitä terveyshyötyjen kautta. Ajattelemalla, että liike on vähän kuin lääkettä kehollesi, voi saada sinut liikkumaan niinäkin päivinä jolloin ei yhtään huvittaisi. Mutta miksi liikkuminen on meille tärkeää ja mitä terveys hyötyjä siitä voi oikeasti saada? Lue mitkä ovat säännöllisen liikunnan positiiviset vaikutukset terveyteen!

Suosi monipuolista liikuntaa

Terveydelle hyödylliset liikuntamuodot vaihtelevat yksilöllisesti, mutta yleisesti ottaen monipuolinen liikunta joka sisältää aerobista harjoittelua, lihaskuntoharjoittelua ja liikkuvuusharjoittelua on suositeltavaa. Mainitakseni tässä on muutamia esimerkkejä:

  1. Aerobinen liikunta: kuten esimerkiksi reipas kävely, juoksu, pyöräily, pallopelit ja uinti. Kardio liikunta auttaa parantamaan sydämen ja keuhkojen kuntoa, sekä myös säätelemään verenpainetta ja veren sokeripitoisuutta. Aerobinen liikunta parantaa myös muistia, koordinaatiota ja kognitiivista suoriutumista.
  2. Lihaskuntoharjoittelu: kuten esimerkiksi painojen nostelu, kuntosaliharjoittelu, kahvakuula ja kehonpaino treenit vahvistavat lihaksia, luustoa ja koko kehon koostumusta.
  3. Liikkuvuusharjoitukset: Kuten jooga, pilates ja venyttely parantavat kehon liikkuvuutta ja vähentävät loukkaantumisriskejä. Säännöllinen venyttely myös lieventää lihaskireyksiä.

On tärkeää valita sellaisia liikuntamuotoja, jotka sopivat omaan kuntotasoon ja mieltymyksiin, ja pyrkiä sisällyttämään liikunta osaksi  säännöllistä rutiinia.

Blogi postaus: liikunnan positiiviset vaikutukset terveyteen

Liikunnan iloa unohtamatta

Vaikka kuinka mietimme liikunnan merkitystä terveyden kautta, mielestäni kuitenkin tärkeintä on juurikin löytää se liikunnanilo ja sen kautta tullut hyvä olo. Oma mieleni ja elämäni ei pysy järjestyksessä ilman liikuntaa. Voin sen ihan rehellisesti sanoa. Tiedän että olen onneton ihminen jos en liiku. Mutta tämä ei tarkoita, että liikunta olisi minulle ainaista suorittamista ja puurtamista. Uskon että avain on monipuolisuus.

Ja monipuolisuus pitää myös motivaatiota yllä. Kun liikunta tuo iloa ja nautintoa, on todennäköisempää, että sitä haluaa tehdä säännöllisesti. Tämä auttaa ylläpitämään terveellistä elämäntapaa pitkällä aikavälillä. Kun liikunnasta nauttii, voi se auttaa lievittämään stressiä ja ahdistusta. Miellyttävä liikuntakokemus voi toimia tehokkaana stressinhallintakeinona.

Blogi postaus: liikunnan positiiviset vaikutukset terveyteen

Ja hei, ne Endorfiinit

Liikunnan aikana keho vapauttaa endorfiineja, jotka ovat luonnollisia mielihyvähormoneja. Liikunnan jälkeinen hyvän olon tunne voi siis johtua osittain endorfiinien vaikutuksesta, mikä puolestaan voi parantaa mielialaa ja hyvinvointia.

Liikunta voi tarjota myös mahdollisuuksia sosiaaliseen kanssakäymiseen ja yhteisöllisyyteen, esimerkiksi ryhmäliikuntatunneilla tai vaikkapa minun PT tunneilla. 😁 Yhdessä liikkuminen lisää iloa ja motivaatiota.

Liikunta voi stimuloida luovuutta ja ajatuksenjuoksua. Monille ihmisille liikunta tarjoaa mahdollisuuden rentoutua ja vapauttaa mielikuvitusta. Kaiken kaikkiaan liikkuminen voi lisätä motivaatiota, parantaa mielialaa ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Ihania liikunnan hetkiä juuri sinulle!
X Henkilökohtainen kuntovalmentajasi Teija

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *