Vahvista Selkää Kotijumpalla

Kuinka aloittaa selkälihasten harjoittelun kotona turvallisesti ja tehokkaasti? Ja miksi edes on välttämätöntä vahvistaa selkälihaksiamme? Lue ja opi ryhtilihasten tärkeydestä ja siitä, kuinka harjoitella selkälihaksia oikein kotona; katso vinkkini toimivampaan ja terveempään selkään. Alta löydät myös 15 minuutin videoni perus core  jumppaani - vahvista selkää kotijumpalla säännöllisesti kanssani!

vahvista selkää kotijumpalla

Selkälihakset ulottuvat aina  niskasta takapuoleen. Käytämme selkälihaksia monin eri tavoin joka päivä, koko ajan. Valitettavasti selkälihaksemme ovat melko herkkiä vammoille ja kivuille. Koska käytämme niitä paljon, ne kärsivät helposti stressistä ja huonosta asennosta.

Selkäkipu on valitettavasti yleinen ja siitä on tullut merkittävä syy kaiken ikäisten ihmisten liikuntarajoitteisiin. Kärsitkö sinä myös selkäkivuista? Istutko paljon työsi takia, ja onko asentosi huono? Mitä tehdä, jos selkäkipuja on päivästä toiseen, etenkin jokaisen pitkän työpäivän jälkeen?

Vahvat selkälihakset ovat kehon tukipilari

Ensinnäkin terveet ja toimivat selkälihakset ovat koko kehomme tukipilari. Selkälihasten toimintoihin kuuluu selkärangan tukeminen. Ne ovat myös välttämättömiä koko kehon asennon kannalta. Siksi on tärkeää harjoitella säännöllisesti selkälihaksia harjoituksilla, jotka lisäävät lihaskestävyyttä ja auttavat selkälihaksia rentoutumaan.

Miksi selkäihasten vahvistaminen kannattaa?

 

1. Parempi ryhti

Vahvat selkälihakset tukevat selkärankaa ja auttavat ylläpitämään ryhtiä, mikä vähentää selkäkipujen riskiä.

2. Kipujen väheneminen

Selkälihasten vahvistaminen voi ehkäistä ja lievittää selkäkipuja, sillä ne tukevat selkärankaa ja auttavat jakamaan kuormitusta tasaisesti.

3. Suorituskyvyn parantuminen

Vahvat ja toimintakykyiset selkälihakset ovat tärkeät monissa fyysisissä aktiviteetissa ja urheilulajeissa.

4. Tasapainottaa kehoa

Selkälihasten vahvistaminen auttaa tasapainottamaan kehoa, mikä on erityisen tärkeää, jos muita lihasryhmiä (kuten esim. vatsalihaksia) treenataan paljon.

5. Vähentää loukkaantumisriskiä

Hyvä lihaskunto selässä voi vähentää loukkaantumisriskiä sekä arjessa että liikuntaa harrastaessa. Säännöllinen selkälihasten vahvistaminen osana kokonaisvaltaista liikuntaohjelmaa on siis hyödyllistä yleisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta.

Unen laatu ja stressinhallinta

Onko hyvä kiinnittää huomiota myös stressinhallintaan ja unen laatuun. Olisiko parantamisen varaa? Kuinka monta tuntia nukut ja mikä on unesi laatu? Tuntuuko kehosi ja lihaksesi rentoutuneelta heräämisen jälkeen?

Stressaava elämäntilanne heikentynyt mieliala tai ahdistus voivat myös laukaista selkäkipuja. Nämä asiat estävät myös meitä rentoutumasta ja häiritsevät nukkumista, mikä voi lisätä selkäkipuja entisestään.

Muista kiinnittää huomiota yleiseen hyvinvointiin ja tasapainoon. Liikunta, tarvittava lepo ja virkistävä uni ovat avaimia terveen ja toimivan, kivuttoman selän takaamiseksi.

Mukavia jumppailu hetkiä x Teija

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *