voimaharjoittelun tärkeys ikääntyville

Voimaharjoittelun Tärkeys Ikääntyville

Nykyään jo tiedämme että voimaharjoittelulla on paljon positiivisia vaikutuksia. Mutta toivoisin että voimaharjoittelun positiivisista vaikutuksista ikääntymiseen, puhuttaisiin vieläkin enemmän. Monesti kuulen asiakkaani epäröivän aluksi, että taidan kyllä olemaan liian vanha aloittamaan voimaharjoittelun. Tai miksi painoharjoittelu on tarpeellista minulle? En halua satuttaa selkääni tai saada liian suuria lihaksia. Kuulen usein näitä lausahduksia ja kysymyksiä, ja se saa minut ihmettelemään, miksi joillakin ihmisillä on edelleen niin harhaanjohtavaa tietoa voimaharjoittelusta ja vähän tietoa sen eduista ennen kaikkia ikääntyville ihmisille. Sanotaanko nyt siis hyvästit vanhoille myyteille ja perehdytään voimaharjottelun positiivisiin vaikutuksiin! Lue eteenpäin lisää aiheesta voimaharjoittelun tärkeys ikääntyville.

Paranna toimintakykyäsi

Kun ikäännymme, lihasmassamme ja -voimamme vähenevät luonnollisesti. Säännöllinen voimaharjoittelu auttaa hidastamaan tätä prosessia, ja jopa lisäämään lihasmassaa ja -voimaa, mikä parantaa siis toimintakykyä ja vähentää myöskin kaatumisriskiä. Punttien nostelu myös lisää luun tiheyttä, ja vahvistaa luita, mikä parhaassa tapauksessa voi ehkäistä osteoporoosia ja vähentää murtumien riskiä.

Ikäihmisilläkin on mahdollista parantaa lihasvoimaa 10-30 % jo muutamien kuukauden säännöllisen voimaharjoittelun aloittamisen jälkeen. Ikääntyneiden aikuisten pitäisi vain kiinnittää erityistä huomiota proteiininsaantiin, valitettavasti usein monilta vanhuksilta puuttuu riittävästi proteiinia ravinnostaan. Puhumattakaan siitä, kuinka tärkeää puhdas ravinne rikas ruoka on meille kaikille.

online valmennus (6)

Voimaharjoittelun monet positiiviset edut

  • Mahdollisesti paremmin toimiva aineenvaihdunta, joka myöskin auttaa ylläpitämään terveellistä painoa, mikä on myöskin tärkeää ikääntyessä
  • Lihasten ja nivelien vahvistuminen, mikä voi vähentää nivelkipuja ja parantamaan liikkuvuutta
  • Parantaa sydän- ja verisuoni terveyttä vähentämällä verenpainetta, parantamalla kolesteroli tasoja ja vähentämällä tulehdusta.
  • Mielialan koheneminen ja vähentää masennuksen oireita. Lisäksi voi tukea kognitiivista toimintaa ja ehkäistä muistin heikkenemistä.
  • Auttaa ylläpitämään päivittäisten toimintojen suorituskykyä, kuten kävelemistä, portaiden nousua ja esineiden nostamista, mikä tukee ikääntyvän itsenäistä elämää.
voimaharjoittelun tärkeys ikääntyville

Parantunut fyysinen ja henkinen hyvinvointi, sekä itsenäisyys vaikuttavat positiivisesti yleiseen elämänlaatuun. Näiden positiivisten hyötyjen vuoksi voimaharjoittelu on suositeltavaa osana myöskin senioreiden liikunta rutiinia. On kuitenkin tärkeää huomauttaa, että harjoittelu on oikein suunniteltua ja yksilöllisesti sovellettua, jotta se on turvallista ja tehokasta.

Älä epäröi aloittaa voimaharjoittelua. Mitä aiemmin valitset terveelliset elämäntavat - sitä parempi. Minulla on ollut asiakkaita jotka ovat olleet yli 80-vuotiaita aloittaessa; koskaan ei ole liian myöhäistä. Voimaharjoittelun voi myös aloittaa oikein mainiosti kotona.

Jos tarvit apua aloittamiseen tai lisää motivaatiota, ota rohkeasti yhteyttä.

Ihanaa kesän jatkoa,

Sinun Online Personal Trainer X Teija Promberger

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *